Första advent

Äntligen är dagen här! Jag kan knappt fatta att det är första advent... Nu är det snart jul! Dessutom är det skitdåligt väder idag, vilket glädjer mig, då det är Anders-dagen idag. Idag är den enda dagen på hela året som det får ösregna eller vara slaskigt. Det innebär ju en vit jul. Jag vet inte riktigt om jag tror på ordspråket, men det är trevligt om man har oddsen med sig.

Den här helgen har varit en riktigt skön avkoppling från vardagen. Cathrine och jag julmyste i 10 timmar i fredags. Vi såg på den gamla vanliga filmen, kommenterade samma saker som alltid, åt lussebullar och ett ton med pepparkakor, drack glögg och julmust, pratade ihjäl oss... Det känns som om abstinensen har lugnat sig lite. Nu ska man väl hålla ut till jullovet.

Igår var jag ute i Alster och vandrade runt i en lampaffär fylld av billiga julsaker. Jag höll på att köpa både en och två grejer, men visste inte riktigt var jag skulle placera föremålen, så jag sköt upp köpen. Jag gillade annars affären väldigt starkt. Den var nästan lika julig som Plantans övervåning var förr i tiden. Inte riktigt dock. Jag saknar Plantan och alla tomtarna. Där kunde man snacka om julfynd...

Anna och jag gick sedan runt i stan i många timmar. Granen stod som vanligt och lutade på torget. Jag undrar om den kommer att välta i år... Konstigt att den alltid håller sig stadig, trots allt. De hade inte tänt alla ljus längs husväggarna än, men jag antar att de gör det under julskyltningen idag. Skulle gärna vilja åka in till stan för att kika, men mamma och lussebullar väntar.

Nej, nu får det vara dags att öva.




Kommentarer
Kommentera inlägget här
Namn
Kom ihåg mig?
E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar

Trackback