Sommar och jobb

Sommaren börjar sakta men säkert lida mot sitt slut. I år har sommaren verkligen bjudit på fint väder! Det känns så skönt att äntligen kunna säga det istället för att klaga på regnet som jag brukar göra. Juni var visserligen rätt kall och tråkig, men hela juli var fantastiskt fin! Dessvärre har jag inte kunnat njuta så mycket av vädret. Endast tre lediga dagar efter hemkomsten från Spanien. Sedan dess har jag jobbat. Sommarjobbet har varit på ett äldreboende strax utanför stan och jag har spenderat sex veckor där.

Under min näst sista jobbvecka åkte jag på en arbetsintervju i Filipstad. Jag trodde inte alls att jag skulle få jobbet. Det var nämligen en klasslärartjänst i musik (vilket jag inte är utbildad till). Konstigt nog fick jag jobbet redan på plats. Detta var bara ett par dagar innan tjänsten drog igång. Jag fick alltså byta bort mina sista dagar på ålderdomshemmet, vilket visserligen kändes lite trist, men nödvändigt.

Nu sitter jag här och kan konstatera att jag kommer att få en riktig lön under resten av 2013 (och förmodligen längre än så). Det känns helt sjukt. Jag tror inte på det förrän jag ser pengarna!

Málaga och Nerja

Här kommer det sista inlägget om årets resa till den spanska solkusten. Nu har vi ju hunnit vara hemma över en månad, så det är väl dags att gå vidare även här i bloggen.

Den näst sista dagen tog vi en dagstripp till den östra delen av Costa del Sol. Vi inledde med ett besök på Museo Automovilístico i Málaga. Det var ett roligt museum med bilar och kläder från forntid fram till nutid. Där fanns roliga, lyxiga och annorlunda bildar blandat med lyxkläder från de olika tidsepokerna. Vi vandrade runt därinne i någon timme innan vi åkte vidare. Nästa mål var droppstengrottorna utanför Nerja och efteråt blev det en snabbvisit i Nerja. Vi åt glass och tog oss en titt på Balcón de Europa. Det var en himla rolig dag, speciellt eftersom jag inte varit på några av de här platserna förut. Roligt att få uppleva nya sidor av Spanien!

Resans sista dag ägnade vi åt bad, städning av huset och såklart ett sista besök på Los Farolillos. Ser redan fram emot nästa besök i det soliga landet!

Granada

Den 1 juli tog vi en biltur till Granada. Jag har varit där en gång tidigare, då tillsammans med min familj. Det var dock så längesedan att jag såg fram emot att återbesöka staden. Staden såg ut precis som jag mindes. En riktig storstadskänsla, med folk precis överallt. Dessutom stod luften still. Inte en vindpust och värmen kändes dubbel så varm som ute vid kusten.

Vi inledde Granada-turen med lite vandring inne i stan. Vi vandrade förbi Capilla Real och Catedral de la Anunciación, men gick dock inte in. För min del spelade det ingen roll, eftersom jag var där vid mitt förra Granadabesök. Istället gick vi runt i staden för att se hur den såg ut, vandrade längs Carrera del Darro samt tog en paus vid Plaza Nueva för att ta en glass. Sjukt god glass, för övrigt!

På eftermiddagen tog vi en taxi upp till La Alhambra. Borgen var lika fantastisk som jag mindes. Vackra trädgårdar och vacker utsikt. För att ta sig runt gällde det dock att ha bra kondition! Vi stannade i området i ungefär fem timmar, men en del av den tiden var väntetid för att komma in i den sista delen av Alhambra, nämligen Palacios Nazaríes. Det var också den vackraste delen av området! I det palatset bodde kungligheterna för många år sedan. Stort med fantastiska fontäner och vackra detaljer längs väggar och tak. Tänk om man hade råd att bo så...

Efter besöket i La Alhambra åkte vi hem och avslutade dagen med ett besök på en restaurang i Nueva Andalucía. Toppenbra dag!