Långpromenad och matte

Igår var Marre och jag ute på långpromenad. Vi gick våra gamla vanliga vägar i närområdet. Blir alltid lika förvirrad när jag ser alla platser igen. Allting ser så litet ut! Alla avstånd är kortare, alla hus är färre... Det är lustigt hur man kan minnas allting så klart, men ändå så fel. Det beror väl mycket på att jag var en aning kortare när jag vandrade regelbundet längs vägarna i Karlstad (ja, jag har faktiskt varit ännu kortare än så här)...

Passade även på att hjälpa min vän med hennes Matte B-kurs. Först förstod jag absolut ingenting. Kom inte ihåg någonting överhuvudtaget. Sedan insåg jag att hon höll på med statistikkapitlet, som min klass aldrig hann med på gymnasiet. Det gjorde mig lite lugnare! Lyckades räkna ut det hon hade problem med och även en del annat. Blev starkt påmind om Lennys (läs: mattelärarens) fina förklaring av "m".

- Jo, men det är ju som när du ska gå in i en affär och köpa mazariner... Fast sedan måste du betala inträde innan du ens har köpt någon mazarin!

M = Inträdeskostnad = Skärning i Y-axeln

Skönt att allting var så otroligt logiskt förr i tiden... ;)



Kommentarer
Kommentera inlägget här
Namn
Kom ihåg mig?
E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar

Trackback